A nézőpontváltás, avagy zoomolás módjai elsősorban fogalmi ellentétpárokon keresztül fedezhetők fel: sok–kevés, kicsi–nagy, rész–egész, közel–távol, fent–lent, térbeli–sík, pozitív–negatív, színes–fekete-fehér, széles látószög – teleobjektív, gyorsítás–lassítás, szétszedni–összerakni, kiragadni–belehelyezni, statikus–dinamikus, rendezett–rendezetlen és így tovább. Ezek az ellentétpárok rendezik össze az egyes témákat, illetve át is nyúlnak rajtuk, összekötve a látszólag össze nem tartozót, eltávolítva a máskor egymás mellett lévőt.
Nincs sorrend, mindegy, honnan indul a látogató. A kiállítás nézhető gyorsan vagy lassan, csak rápillantva vagy belemerülve, részben vagy egészben, közelről vagy távolról, fentről vagy lentről. Aki elidőzik a tárgyak között, meghallhatja, mi mindent mondanak, hányféle szólamban.
- Ősrobbanás
A Zoom azonban nem foglalkozik rendszerezéssel, történetekkel, itt nincsenek statisztikák és reflexiók. Nem született még meg a galaxis – az ősrobbanás pillanatában csodálhatjuk meg a múzeumba áramló tárgysokaságot. Ilyen változatos ez a gyűjtemény. A leendő gyűjteményi kiállítás egyik vezérelve a többszólamúság: hogy hányan, hányféleképpen beszélnek egy adott tárgyról.
- Tárgytömeg: tűzcsiholók
Miért van ugyanabból a hétköznapi tárgytípusból sok száz példány a Néprajzi Múzeumban? Mit lehet kezdeni ezek hatalmas tömegével? Egy példa: a tűzcsiholók. Egyszerű, mégis szép formájú, olykor díszített kovácsoltvas tárgyak, amelyek sokáig és sokfelé a tűzgyújtás fontos kellékei voltak. Több mint 500 darab került belőlük a múzeumba: gyűjtemény a gyűjteményben.
- 365 képpel a Föld körül
A Néprajzi Múzeum nemcsak műtárgyak, hanem archívumi anyagok tömegét is őrzi. A sok százezer fénykép éppúgy számos dilemmát vet fel, mint a tárgyak. Itt 365 portrét láthatunk a világ különböző tájairól. Férfiakat és nőket, felnőtteket és gyermekeket, szomorú és vidám arcokat. Minden napra jut egy.
- Bödönhajó
A múzeum leghosszabb tárgya, az egy darab fából kivájt bödönhajó. Az „igazi” hajó alatt, a „legnagyobb” tárgy árnyékában egy piciny bödönhajó látható az 1960-70-es évekből, a Kádár-korszakból, Mohácsról. Turistatárgy.
- Székelykapu
Egy másik hatalmas tárgy: egy gerenda. Szinte csak ennyi maradt a székelykapuból. Ezt a tárgyat mégsem a nagy–kicsi, hanem a rész–egész fogalompárja. A Zoomban ezek a perspektívák kínálkoznak: egy fénykép a kapu utolsó helyszíni állapotáról, egy idealizált, szabályosabb vonalvezetésű, a kutató felmérése alapján készült rajz és egy erre épülő installáció. Ez az installáció mutatja, mekkora volt a kapu és mennyi maradt fenn eredeti alkotóelemeiből. Hányféle nézőpontból tekinthet rá minderre, aki a kapun áthalad?
- Tárgyak és feliratok
Borotvatok, láda, miskakancsó, butella, falvédő, templomi mennyezetkazetta, párnavég, sótartó, terítő, üvegkép, vőfélykendő. Mi bennük a közös? Mindegyiken felirat olvasható. Nevek, évszámok, házasságkötések, imák, emlékek, történetek „jönnek le” a tárgyakról, hogy meséljenek. Újabb hangok a többszólamú sokadalomban, a szereplők sűrűjében. Ki szól kihez? Ki írta kinek?
- Borotvatokok
Mi a múzeumi gyűjtemény problémáinak nyitja? Egyféleképpen oldhatók meg? Az alföldi, dunántúli pásztorok készítette borotvatokok nemcsak a felirataik és míves díszítésük miatt izgalmasak: titkaik sokszor trükkös módon tárulnak fel. De hogyan? A másolat lehetőséget ad a próbálkozásra, a tapintás, mozgatás és kísérletezés pedig újabb perspektívákat kínál.
- Sótartók
Szintén pásztorok készítették szaruból a különböző jelenetekkel díszített sótartókat. Az ábrázolások: újabb szereplők szólamai, újabb történetek, melyek játékba hívnak.
- Pozitív–negatív
Amikor minden fordítva van. Amikor a negatív – egy háromdimenziós tárgy vagy egy kétdimenziós fotó negatívja – a műtárgy. Bábsütő minta mézeskalácshoz; állatok megjelölésére használt billyog; cserépforma, amiben a kuglóf sül; kályhacsempék és textíliák nyomódúcai Magyarországról és Afrikából; ostyasütő vas; pecsételő; vagy a sajt díszítésére szolgáló sajtforma. Melyik tárgyhoz, képhez melyik pozitív tartozik? Mi minden nyerhető ki tárgyakból és képekből? Egy biztos: nem minden fekete és fehér.
- Nagyítások
Ha belezoomolunk a tárgyak láthatatlan dimenzióiba, a részletekből összerakható az egész, vagy fordítva: az egész szétbontható apró elemeire. A gyűjteményi kiállítás Őstörténetek című részében majd megjelenő Zichy-expedíció során gyűjtött perzsa íj anyagának belső rétegei röntgenfelvételek segítségével fejthetők fel. Az igazi ritkaságnak számító mexikói mozaikmaszk korát és származási helyét mikroszkopikus anyagvizsgálattal sikerült tisztázni. A fényképekre nemcsak mint a dokumentálás eszközeire, hanem mint anyagszerű és virtuális tárgyakra csodálkozhatunk rá: a különféle hordozók és a mögöttük rejlő technikai vívmányok mind hozzájárultak a néprajzi kutatások, gyűjtemények és archívumok gazdagodásához. Üvegnegatív, negatív film, pozitív nagyítás, digitális kép – a végtelenül összetett múzeumi gyűjtemény újabb perspektívája.